gm24
31 października stocznia Safe w Gdańsku przekazała klientowi częściowo wyposażony, nowoczesny trawler rybacki typu twin-rigger o nazwie Turma Nova. To już trzecia jednostka z serii dla holenderskiej stoczni Damen Maskaant.
Trawler Turma Nova o numerze budowy NB 628 ma 32 m długości i 9,6 m szerokości. Jednostka budowana jest pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Lloyd´s Register. Projekt techniczny opracowało holenderskie biuro projektowe Vripack, dokumentację roboczą zaś biuro projektowe stoczni Safe. Za końcowe wyposażenie statku odpowiada holenderska stocznia Damen Maaskant Shipyards Stellendam.
Zwodowana wczoraj jednostka jest bliźniacza do opisywanej przez nas w maju Spes Nova. Relację z jej wodowania można obejrzeć TUTAJ
Do wodowania trawlera Spes Nova wykorzystane zostały dwa pływające dźwigi: Conrad Consul i Maja. Znajdująca się na nabrzeżu stoczni Safe jednostka została przez nie podniesiona, a następnie opuszczona na wodę.
Projekt i wyposażenie statku są zgodne z zasadami zrównoważonego rybołówstwa, na które przyszły armator - Ekofish Group kładzie szczególny nacisk. Odzwierciedlają także wielodyscyplinarne podejście do budowy statku – wykorzystano tu doświadczenie stoczni Safe, Damen Maaskant Shipyards Stellendam oraz biura projektowego Vripack, które na co dzień zajmuje się projektowaniem jachtów. Tak powstała hybrydowa jednostka z napędem spalinowo-elektrycznym. Stanowić go będą trzy identyczne zespoły prądotwórcze Caterpillar z silnikiem wysokoprężnym, połączone z systemem zarządzania energią z akumulatorów. Trawler będzie mógł wykorzystywać baterie zarówno w tracie wykonywania krótkoterminowych zadań na morzu, jak i podczas postojów w portach, co ograniczy zużycie paliwa i emisję CO2. Rozwiązanie to jest innowacyjne w branży rybackiej.
Safe Co LTD powstała w 1995 roku. Firma działa aktywnie w kraju i zagranicą, głównie we Francji i w Niemczech. Zajmuje się m.in. budową statków, stalowych konstrukcji mostów, jak również konstrukcji dla przemysłu offshore, chemicznego oraz petrochemicznego.
Ekofish Group natomiast to rodzinna firma, której historia sięga ponad stu lat. Armator kładzie duży nacisk na zrównoważone połowy, w celu ochrony zasobów mórz i oceanów. W 2009 r. Ekofish Group jako pierwsza firma w Europie uzyskała certyfikat zrównoważonego rybołówstwa MSC (Marine Stewardship Council) za ekologiczne połowy płastug.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii